Chateau Ridicule Premier Grand Cru

Pe numele intreg Chateau Ridicule Premier Grand Cru du Tzandarey sur Vale este un vin romanesc tot mai des intalnit in toate podgoriile tarii.
Am crezut ca zilele de glorie ale "chateaurilor" romanesti, cu sediul la Urlati sau Fartanesti au apus. Ca patronii si oamenii care dau ok-ul unor denumiri si etichete au depasit faza de emulat Bordeaux-ul la nivel aspirational. Unii stiau de la bun inceput ca e cusuta strident cu ata alba. S-au prins ca publicul consumator a depasit faza in care cumpara un vin doar pentru ca incepea cu Chateau sau ca suna mai fancy-pantsy furculision, mi-am zis eu cu naivitate. 
Dar nu! M-am inselat! Exista tot timpul nou veniti in clubul marelui ridicol!
Dupa celebrele exemple cu Chateau Cotnari (Nea Fane lacrimeaza); dupa Chateau Domenii (pe cale de disparitie, thumbs up!, Davino), la care am lacrimat eu, pentru ca vinul dinauntru era foarte bun; dupa Chateau Valvis dupa care n-a lacrimat nimeni, din pricina pretului exorbitant; dupa greseala promt prompt reparata cu grand cru-ul de pe dopul sticlelor de Rapsod 2008; dupa pizzerii, trattorii si tenute din Odobesti sau Colibasi, iata ca a aparut si un Gran Cru. Sigur aici ridicolul e amplificat de faptul ca gran cru e varianta copiata de italieni de la francezi (unde e grand cru, adica un vin provenit dintr-un areal cu adevarat special), semn ca ridicolul si furtisagul in scop de marketing e o plaga mondiala. Sa nu ne amagim si sa nu-i blamam prea tare. Sunt atatea Chateau-uri pe lume, din China pana-n Brazilia si inapoi in Bulgaria, ca pare aproape rautacios din partea mea sa atrag atentia ca nu-i ok.
Daca inteleg bine avem un soi de bordeaux (ca doar e cabernet si merlot), dar italian-style, ca doar e gran cru, fara "d". Facut in Romania, in Banat, in podgoria Recas, de catre Petrovaselo. 
Deci, aplauze, avem un nou membru in lista!
PS: Dar stati, intre timp a aparut alta dihanie, un Grand Vin! Tot din vii de 5-6 ani, caci daca mai imbatraneste vreo doi, deja o sa scrie pe eticheta Grand Vin Vieille Vignes! Pret? Ei si voi, acum: 70-90-100, fara numar! Cine? WineRo, aka Alira.
Adevarul e ca in aceasta panoplie de vii cu plante subtiri cat patrunjelul un gran cru si un grand vin se potrivesc de minune. Parol, cred ca e segmentul cu cea mai acerba concurenta, in acest moment!





2 comentarii:

cesar filip spunea...

“Pe numele intreg Chateau Ridicule Premier Grand Cru du Tzandarey sur Vale este un vin romanesc tot mai des intalnit in toate podgoriile tarii.”
Ca sa incepi un articol despre vinuri in felul acesta, nu stiu daca este stilul cel mai nimerit pentru o persoana care trece drept cunoscator. Daca ne referim la ceva care este in podgorii, inseamna ca este un soi de strugure din care se face un vin. Daca ne referim la denumiri scrise pe etichete, atunci domnul Mitea cam are dreptate: sunt multe exagerari, care nici pe departe nu justifica calitatea vinului.
Cat priveste unde vroia sa se ajunga prin acest comentariu, adica la Grand Vin al celor de la Alira, nu stiu daca trebuia o introducere asa de lunga! Poate nu este intr-adevar cea mai inspirata expresie pe care acestia au folosit-o pe eticheta, dovada este ca poate fi atacata! Dar cate cuvinte si expresii romanesti nu provin din limba franceza? De exemplu, in limba romana folosim ca si francezii, un cuvant de origine latina care se chema promptus. Si noi si francezii ii spunem acum PROMPT, dar nici pe departe, cum l-ati adaptat dumneavostra, domnule Mitea, PROMT (a se vedea DEX). Ce vreau sa va spun, domnule Mitea, este ca atunci cand faci ceva si mai ales cand creezi ceva, poti face si greseli!
Mie tot dialogul mi se pare mai mult ca o reglare de conturi la capitolul orgolii! Nu as vrea sa cred ca ar fi si frustrarea la mijloc. Cred ca mult mai interesant ar fi fost o discutie pe tema calitatii acestor vinuri si, poate, intr-adevar, cum ati mentionat, daca isi merita pretul!
70 sau 100 de lei pentru un vin bun nu mi se pare deloc un pret mare! Eu am platit sute de euro pentru niste vinuri pe care le-am baut cu prietenii si unele, intr-adevar, si-au meritat banii, dar altele parca nu!
Cred ca daca se fac comentarii pe tema vinulul trebuie sa se refere mai mult la calitatea acestuia si mai putin la o denumire sau alta care pare neadecvata! Fleacurile sunt nesemnificative! Daca apare un vin romanesc bun si producatorul ii spune “CAIMACUL VINULUI”, nu m-as incurca in denumire. Acum vreo 30 de ani am auzit ca ar fi un vin renumit pe nume Vega Sicilia. Am luat un dictionar Johnson si am cautat sa aflu mai multe despre acest producator. Spre surpriza mea, nu l-am gasit! Cum atunci internetul era la inceput si informatia era mult mai limitata, am crezut ca de fapt nu era nimic de capul lui! Greseala nu era a vinului, ci a mea, pentru ca eu ma ghidam dupa denumirea Sicilia si il cautam la vinuri italiene, iar el era bine mersi unul dintre cele mai mari vinuri spaniole!
PS: daca textul contine greseli de “orografie”, a fost dictat:)
Nu vreau sa ascund ca sunt prieteni cu cei de la Alira:(


George Mitea spunea...

Eu- spre deosebire de dumneavoastra- nu am nimic de impartit cu Alira. Absolut nimic, nu sunt prieten cu directorii sau patronii, dar nici dusmanos sau suparat pe ei nu sunt. Nu lucrez pentru altcineva concurent, nu vand si nu profit de pe urma a ceea ce spun. Acest ultim lucru, il spun cu oarece regret. :) De aceea nu inteleg despre ce reglare de conturi e vorba. Nu am nicio problema cu Alira, alta decat enervanta inabilitate de PR a lui Mircea Niculescu, care incearca pe orice platforma sa faca lumea sa creada(ca de demonstratie nu e vorba) ca vinurile acelea sunt si bune si ieftine si bine etichetate si darul lui Dumnezeu pentru iubitorii vinului. Nu e chiar asa.
Ca vinul in sine conteaza, cu asta nu pot sa fiu decat de acord. Dar lasati-ma cu teoriile astea partizane si condescendente, da? Hai sa fim seriosi. Cu respect.