Chardonnay Terre Precieuse 2012 Domeniile Franco-Romane. The WOW of 2015


De departe cea mai mare surpriza a sfarsitului de an a fost acest vin de la Domeniile Franco-Romane din Sahateni. Mai incercasem, in urma cu vreo doi ani, chardonnay-ul 2010, care mi s-a parut si el destul de bun (85 pct). Dar de atunci nu mi-am mai intalnit cu noutati de la ei (cu exceptia vinului de retail mare si pret mic Chateau Pietro) si-sincer sa fiu- in ultimii ani nici nu mai resimt o anxietate pofticioasa in ce priveste lansarile de vinuri.


Vis-a-vis de locul unde lucrez, la parterul frumoasei cladiri a Palatului Navigatiei, in locul unde odata se aflau casele de bilete si sala de asteptare ale Garii Fluviale, s-a deschis mai demult un soi de duty-free. In fine, un pseudo duty-free, intrucat produsele sunt purtatoate de accize si tva, dar au un raion consistent de parfumuri. Inainte de sarbatori, intru sa cumpar o mireasma frantuzeasca, ma uit si la bauturi si remarc si vinuri de la DFR. Pretul nu era prea cuviincios, dar mi-am zis ca 10 lei e ca o taxa de sarbatori. Banii par ca au usor alta valoare in perioada asta, nu-i asa?

La proba paharului, am facut ochii mari de mirare, pentru ca Chardonnay romanesc de o asemenea natura si calitate nu-mi aduc aminte sa fi baut pana acum. Si dupa o perioada in care intamplator am incercat destul de multe vinuri din Chablis, Saint Romain, Meursault sau Pouilly-Fuisse. Vinul acesta pare de acolo, din aceeasi serie cu un Saint Romain 2012 de-a lui Mark Haisma sau un Meursault 2011 de la Jean-Luc&Paul Aegerter. Un nas dragastos, un corp rotund, plin, de zici ca seamana cu un nud, cu Venus a lui Velasquez, de la National Gallery, si nu cu lichid fermentat din struguri. 
O aromatica mieroasa, fin citrica, jucand foarte sensibil intre dulce si amarui, cu mere si gutui, pastaie de vanilie, dar totul compactat, solid, robust. 13,3% excelent integrat, 90 pct. Vin eco/bio. 46-50 lei in online. 

O recomandare ferma si o reamintire ca bunatatea vinului nu vine din bugetele de marketing ale producatorilor. Vine din munca in vie si din stiinta si inspiratia oenologului in crama. Iar in 2012, se pare ca Denis Thomas și Daniel Dorneanu au avut inspiratie din plin.


4 comentarii:

Stefan spunea...

Vinurile de la DFR au fost subapreciate sau mai bine zis nebagate in seama de ceva timp. Eu le beau de cativa ani si cred ca sunt exceptionale si ma gandesc si la raport calitate / pret

George Mitea spunea...

Marketing neglijent. Nu e de ajuns sa faci vin bun, în ziua de azi. Dar poate le merge bine așa, cine știe.

Lucian Irimia spunea...

Am trecut pe acolo inainte de anul nou...si n-am luat Ch! Am luat PN, FN si TR. Damn!

George Mitea spunea...

Online e mai simplu, cum se zice. Un preț foarte bun e aici:http://www.bauturaonline.ro. De la 300 lei transportul e gratis. Interesant sa guști și Chardonnay-ul Crai Nou. Același lucru, însă fără lemn.